20. октобар 2011.

Poezija : Artur Rembo


      Artur Rembo je francuski pesnik. Rođen je 20. oktobra 1854. u Šarlevilu, a umro je 10. novembra 1891. u Marseju. 
      Majka mu je jako stroga. U školi je vredan učenik. Dobija nagradu za stihove na latinskom 1869. Napisao je svoju prvu pesmu u 14. godini a poslednju u 20. (1874) 
       1871. Rembo pokazuje novu pesmu "le Bateau ivre" (Pijani brod) svom novom prijatelju Verlenu, već poznatom pesniku. 
Verlen i Rembo
 Verlen je oduševljen.  Sa njim će imati strastvenu i burnu vezu. Ta veza će se završiti tek 1973. u Briselu, pošto ga je Verlen, pijan kao obično, povredio pucajući iz pištolja. Posle raskida sa Verlenom,  piše prozne pesme Iluminacije (1874) koje se smatraju vrhuncem Remboovog dela, najsnažnijim izvorom modernizma. Zatim mnogo putuje, u Nemačku, Švedsku, u Etijopiju.... Bavi se trgovinom i pored ostalog preprodaje oružje. Ali više ne piše. Umro je od raka u 37. godini života posle amputacije noge.
Njegova pesma Pijani brod
Dok silažah, nedavno, niz nehajne Reke, 
Ladari me, osetih, prestadoše vuci; 
Njih, gole, o šarene pribiše direke, 
Za mete ih uzevši, Indijanci bucni. 
Nosac sukna engleskog i flamanskog žita, 
Bezbrižan, bez posade bejah, u slobodi! 
Reke me, kad prestade metež da mahnita, 
Pustiše da zaplovim kud me želja vodi. 
Gluvlji nego deciji mozak, prošle zime, 
Dok me zapljuskivala plima rasrdena, 
Ja krenuh! I slavniji darmar zahvati me 
Od onog što odnosi kopna odronjena. 
Bura me prepustila svome blagoslovu. 
Od cepa laganiji, igrah usred vala 
Koje i kolevkama za mrtvace zovu, 
Deset noci, s prezirom za glup mig ferala! 
Slada nego jabuka za grlo decaka, 
Moju ljusku jelovu zelen-voda probi, 
Od plavicastih vina i od izbljuvaka 
Opra me, te kormilo i kotvu mi zdrobi. 
I od tog se vremena kupam u Poemi Mora, 
sjajem sazvežda obliven, i mlecan, 
Gutam azur zeleni, gde davljenik nemi 
Zamišljeno ponekad slazi na put vecan; 
Gde, naglo obojivši bunilo, modrenje 
I prespore ritmove ispod danjih kola, 
Gorku ridost ljubavi obuzima vrenje 
Od svih lira snažnije, od svih alkohola!
...
film :  "Eclipse totale" (Totalno pomračenje"):

Knjiga o njegom životu i delu u izdanju "Gallimard découvertes" :

Нема коментара:

Постави коментар